Var tredje motorcyklist som dör i en singelolycka har krockat med ett räcke. Det gör räcken till det vanligaste krockvåldet. Tyvärr ökar antalet dödade vilket har flera orsaker.
Allt fler vägar förses med mitt- och sidoräcken vilket ökar skaderisken för motorcyklister. Inga krav ställs att de räcken som används är säkra för andra än dem som färdas i personbil. Räcken får stå väldigt nära vägbanan och sidoräcken ersätter förlåtande sidoområden, dvs diken utan stolpar, stenar, och andra fasta föremål. I flera av dödsolyckorna nämns halka.
Mest uppseendeväckande är att majoriteten av MC-olyckor med dödlig utgång inträffar på Europavägar där säkerhetskraven är höga och därmed högre tillåtna hastighetsgränser, 100-120 km/timme. 33 av 52 motorcyklister som dött i kollision med räcke de senaste elva åren har gjort det på en Europaväg. Det är på dessa vägar Trafikverket vill satsa 10,4 miljarder under de kommande tio åren för att rädda knappt fem bilisters liv per år. Inte en krona är avsatt för MC-säkerhet.
Vad kostar MC-olyckorna?
Under de senaste elva åren, 2008-2018, har 52 motorcyklister dött, 86 skadats allvarligt, 141 skadats måttligt och 185 skadats lindrigt i kollision med räcken enligt STRADA. Samhällets kostnader för dessa olyckor är nästan 5,6 miljarder kronor! SMC har i beräkningen utgått från Trafikverkets beräkningsmodell för dödade och skadade utifrån ett 10-årsperspektiv (2014 års nivå).
|
Antal |
Värde enligt Trafikverket |
Totalt |
Dödade |
52 |
40 500 000 |
2 106 006 000 |
Svårt skadade* |
227 |
11 900 000 |
2 701 300 000 |
Lindrigt skadade |
185 |
4 200 000 |
777 000 000 |
Totalt |
464 |
- |
5 584 306 000 |
* Inkluderar 86 allvarligt skadade och 141 måttligt skadade i STRADA
Trots att räckesolyckorna med motorcyklister ökar och samhällets kostnader för dessa uppgår till nästan 5,6 miljarder under de senaste elva åren finns inte en krona avsatt i Nationell Plan under de kommande tolv åren för att öka MC-säkerheten. Tvärtom säger Trafikverket att det ger låg effekt i sitt underlag. 2012-2015 genomförde Trafikverket en studie om underhåll av räcken med underglidningsskydd, MPS. Trots att studien visade att räckesskydden inte försämrar underhållet och att skydden kostar omkring 250 kronor per meter har endast omkring 20 meter MPS installerats sedan 2012.
Samhällets kostnader för motorcyklister som dödats och skadats svårt mot räcken ökar. Genom en annan utformning av vägmiljön, skulle samhället inte bara rädda liv och undvika livslångt lidande, utan även spara pengar. Tyvärr finns ingen vilja att inkludera motorcyklar i svensk transportplanering.
Finns det verkligen en vilja hos svenska myndigheter och beslutsfattare att inkludera motorcyklister i Nollvisionen?
Mer om vägräcken och motorcyklister finns på denna sida.